Robert Gabris: Insectopia

Artworks
Exhibition date
-

Robert Gabris - Insectopia

Výstava Insectopia vychází z životní zkušenosti příslušníka menšiny. Těžištěm je umělcovo vlastní tělo, prostřednictvím kterého zaznamenává prožitek dehumanizace na základě své romské a queer identity.

Ve známé pasáži v knize Sister Outsider vzpomíná afroamerická feministická básnířka, autorka a aktivistka Audre Lorde na svou dětskou zkušenost s rasistickým přístupem příslušnice většiny. Když si od ní bílá žena v newyorském metru znechuceně odsedne, domnívá se Lorde, že příčinou odporu středostavovské paničky musí být nějaký hmyz – asi šváb – lezoucí mezi nimi na sedadle. Teprve pak šokovanému dítěti dochází, že to ona je tím hmyzem.

Umělcovo tělo omotané provazy a doplněné bambusovými tyčemi připomíná zvětšený hmyz v entomologické sbírce nebo exponát v antropologickém muzeu. Toto napětí mezi lidským a nelidským je ještě vystupňované v sérii kreseb na hedvábí vytvořených pomocí otisků částí autorova těla, jako jsou ruce, prsty, uši a genitálie, a v sérii tělesných akcí, v nichž Gabris zkoumá „nelidská gesta“ s pomocí „hmyzích“ rekvizit. V rámci výstavy Insectopia spojuje Gabris všechny tyto komponenty do příběhu dvojí marginalizace: zkušenosti příslušníka sexuální menšiny a zároveň etnické skupiny odmítané značnou částí většinové společností. Zároveň však autor tuto pozici performativně přetavuje v gesto odporu vůči odlidšťujícímu přístupu majority. Své tělo chápe jako proměnlivé a fluidní a skrze tuto tekutost se vzpírá taxonomické příslušnosti, jež mu je přidělena v systému stojícím na rasistických a homofobních předsudcích.

Robert Gabris říká o emancipačním potenciálu svého gesta následující: „Zobrazuji moment, v němž jsem odmítnut jako objekt odporu. Na druhou stranu je tu však i aspekt vznešeného, který je vždy spojený se strachem z ne-lidského. Ne emigruji. Ne asimiluji se. Ne integruji se. Jestli chcete otisky mých prstů, musíte si projít mou Insectopií."

O autorovi:

Robert Gabris se narodil v roce 1986 v Hnúšti na Slovensku. Po bakalářském studiu scénografie na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě studoval na Akademii výtvarných umění ve Vídni. Ve své tvorbě, pohybující se mezi konceptuální kresbou, instalací a videem, často tematizuje průsečíky marginalizovaných identit. Gabris vystavoval na kolektivních i sólových výstavách mezi jinými v Šanghaji, Bangkoku i Rize. České publikum se s jeho dílem mohlo setkat na bienále Matter of Art (2020 a 2022), v galerii Artivist Lab (2019) nebo v Moravské galerii v Brně (2017). V roce 2021 se Gabris stal laureátem Chalupeckého ceny se svou instalací nazvanou Error.

Kurátorka výstavy: Zuzana Štefková

Rozhovor kurátorky s umělcem: https://www.facebook.com/artwallgallery/videos/890203629034700

Článek o výstavě v časopise Profil: http://www.profilart.sk/wp-content/uploads/2022/10/Fem-pozitiv.pdf

foto výstavy na Artwall: Martin Micka

Fotografie výstavy