Ulf Aminde: Outlet

Artworks
Exhibition date
-

Ulf Aminde - Outlet

Panely galerie Artwall pokrývají velké barevné plochy. Při bližším pohledu je zřejmé, že se jedná o pomalované výlohy obchodů. Barevný nátěr zakrývá to, co bylo dříve vystaveno ve výlohách: oblečení se značkami spojovanými s krajní pravicí a její extremistickou ideologií. Fotografie dokumentují antifašistický aktivismus spočívající v symbolickém odstraňování krajně pravicové propagandy z veřejného prostoru. Barevné stříkance útočící na vizuální sdělení zakódovaná v symbolech a značkách oslovujících příznivce neonacismu mají ovšem dvojí efekt: reklamu zakrývají, ale zároveň k ní přitahují pozornost.

Dílo vytvořil německý umělec Ulf Aminde přímo pro Fotograf Festival, jehož dvanáctý ročník se zaměřuje na mapování nacionalistických, populistických a krajně pravicových tendencí nejen ve východní Evropě. Název výstavy Ulfa Amindeho – Outlet – odkazuje na snadnou dostupnost extremistické ideologie, kterou si lze koupit například s kusem oblečení, někdy i bez toho, aby si kupující uvědomil nebezpečnost těchto symbolů.

Anonymní fotografie nalezené na internetu byly původně pořízeny bez jakéhokoli estetického záměru. Aminde ovšem záměrně zvýrazňuje zajímavé vizuální momenty: abstraktní skvrny pastelových barev, barvy stékající po různých materiálech, hlavu figuríny vyhlížející z výlohy. Gesta odporu jsou zde prezentována jako nástěnné malby. Vystavení aktivistických intervencí a zdůraznění jejich estetických kvalit můžeme chápat jako uměleckou poctu levicovému aktivismu a kolektivní tvůrčí praxi. Na druhou stranu může být čtené i jako sebereflexivní komentář odkazující k nejednoznačnému vztahu estetiky a politiky.

Výstavu lze vnímat také jako příspěvek k tematice vandalismu. Zatímco prodej značek propagujících extremistické ideologie prochází většinou bez povšimnutí, graffiti je (až na výjimky) trestné. Společenská nebezpečnost obou je přitom nesrovnatelná. „Výstavu Ulfa Amindeho chápeme jako výzvu k aktivnímu odporu proti ultrapravicové ideologii,“ komentují záměr výstavy kurátorky Lenka Kukurová a Zuzana Štefková.

O autorovi:

Ulf Aminde je německý umělec a filmař. Jeho díla se často zabývají veřejným prostorem a také v něm bývají vystavena. Mnohá z nich tematizují spolupráci a kolektivní vzdělávání nebo je přímo iniciují. Ve své filmové tvorbě otevírá možnosti osobního posílení prostřednictvím kamery, zkoumá strategie subjektivizace a zcizující efekty v dokumentárním filmu. Amindeho filmy se vyznačují vytvářením experimentálních podmínek a především spoluprací s jejich protagonisty. Jeho novější práce se zabývají pamětí a strategiemi odporu. S využitím virtuální reality připravuje participativní památník rasistických útoků teroristické sítě Nationalist Socialist Underground v Kolíně nad Rýnem. V roce 2020 realizoval se spisovatelem a kurátorem Manuelem Gogosem a spisovatelkou Svenjou Leiber první nadnárodní památník migrace Street of Labour – Monument of Migration. Na umělecké škole Berlin-Weißensee založil *foundationClass* pro umělce/kyně a designéry/ky, kteří museli uprchnout ze svých domovů a zároveň jsou zasaženi rasismem. Kolektiv *foundationClass* vystavuje na documenta 15 v Kasselu: https://documenta-fifteen.de/en/lumbung-members-artists/foundationclass…

Kurátorky výstavy: Lenka Kukurová, Zuzana Štefková

Projekt probíhá s finanční podporou Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy, Městské části Praha 7 a Česko-německého fondu budoucnosti.

Reportáž z Festivalu Fotograf 12 v angličtině: https://artycok.tv/cs/post/fotograf-festival-12-nikdo-sem-nepatri-vic-n…

foto výstavy na Artwall a prezentace: Martin Micka

Fotografie výstavy