Oliver Ressler - Ztroskotaní
Když je dnes řeč o mrtvých tělech na plážích, většina lidí si představí uprchlíky bez dokladů, jejichž lodě se potopily během nebezpečné plavby do Evropy. Počet uprchlíků utopených ve Středozemním moři v roce 2015 je nejvyšší v historii, dosahuje 2500 a dělá z hranice mezi Severní Afrikou a Evropou nejnebezpečnější hranici na světě. Ve své sérii fotografií nazvané „Ztroskotaní“, zachycuje Oliver Ressler muže nehybně ležící na pláži. Na rozdíl od utečenců mají tito muži obleky, standardní oděv politiků a manažerů.
„Tyto snímky by mohly zobrazovat ty, kteří jsou zodpovědní za politiku vedoucí ke smrti uprchlíků. Fotografické obrazy odkazují k něčemu, co by se mohlo stát v budoucnosti, pokud bude pokračovat kolaps kapitalistického systému. ,Ztroskotaní’ ukazují, co by mohlo nastat, kdyby byli manažeři současné ekonomiky sami hozeni přes palubu,“ konstatuje Ressler.
„Uprchlická krize ukazuje selhání našich politiků, kteří si nad osudy uprchlíků myjí ruce a pohodlně se vezou na vlně populismu a médii rozdmýchávaného strachu z neznámého, místo toho aby solidárně přijali díl kolektivní zodpovědnosti,“ zdůrazňuje kurátorka Zuzana Štefková a dodává: „I o tom je výstava ,Ztroskotaní‘.“
O autorovi:
Oliver Ressler (*1970) žije a pracuje ve Vídni. Vytváří instalace, projekty ve veřejném prostoru a filmy týkající se ekonomiky, demokracie, migrace, globálního oteplování a další sociální problematiky. Vystavoval například v Berkeley Art Museum, USA; Platform Garanti Contemporary Art Center, Istanbul; Muzeum současného umění, Bělehrad; Centro Cultural Conde Duque, Madrid; Alexandria Contemporary Arts Forum, Egypt; Kostka Project Space, Taipei; Wyspa Ústav umění, Gdaňsk; Lentos Kunstmuseum, Linec.
V současné době vystavuje v Centro Andaluz de Arte Contemporaneo - CAAC v Seville. Oliver Ressler se podílel na více než 250 skupinových výstavách, včetně Museo Reina Sofía, Madrid; SALT Beyoğlu, Istanbul; Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco; Van Abbe Museum, Eindhoven; MASSMoCA, North Adams, USA. Rovněž vystavoval na bienále v Praze (2005), Seville (2006), Moskvě (2007), Taipei (2008), Lyonu (2009), Gyumri (2012), Benátkách (2013), Aténách (2013, 2015), Helsinkách (2014) a v Quebeku (2014). Retrospektiva jeho filmů se konala v Centru moderního umění v Ženevě v roce 2013.
Coby kurátor realizoval výstavu „A World Where Many Worlds Fit“ pro bienále v Taipei. Společně s Gregory Sholettem kurátoroval putovní přehlídku o finanční krizi „It’s the Political Economy“ (2011). Ve spolupráci s Ines Doujak se podílel na projektu Utopian Pulse – Flares in the Darkroom ve Vídni v roce 2014.
Kurátorky: Zuzana Štefková, Lenka Kukurová
Výstava je pořádána ve spolupráci s Festivalem Fotograf.
Výstava se koná s finanční podporou Rakouského kulturního fóra v Praze.